Sitt inte vackert – sitt rätt!

Publicerad av Anna Westberg, den 16 november 2017 16:01:00 CET

På söndag är det den internationella toalettdagen, instiftad av FN för att uppmärksamma den sanitära kris som på många håll råder i världen. Detta är något vi i Sverige är förskonade från — men vi skulle kunna förbättra våra toalettvanor! Till exempel sitter vi ofta på lite för höga toalettstolar vilket försvårar tömningen, tar oss inte ordentligt med tid, med mera. Här nedan får du konkreta tips och råd som kanske kan underlätta ditt nästa besök på toaletten.

wellspect-world-toilet-day.jpg

Tips för blåsan

Lär dig sitta rätt!

  • Sitt avslappnat
  • Undvika att krysta kraftigt – det kan ge risk för bråck och framfall
  • Använd pall eftersom de flesta toaletter tyvärr är alldeles för höga — knäna ska befinna sig i en vinkel lite högre än höfterna
Vätskeintag
  • Hitta en bra nivå på vätskeintaget — även frukt och annan mat påverkar vätskenivån i kroppen. Kaffe och te är vätskedrivande. Drick mindre på kvällen för att undvika att kissa på natten.
Muntorrhet
  • Kanske ger medicinen muntorrhet? Muntorrhet och törst är inte samma sak. Mot muntorrhet kan det räcka att fukta läpparna ofta eller använda sugtabletter  inte att dricka ännu ett glas vatten.

Träningstips för dig som har svårt att hinna fram i tid

Om funktionen i bäckenbotten är bra kan man göra ett antal knipövningar för att lära sig att avleda trängningarna tills man kommer till en toalett.

Dock har många med funktionshinder även spasticitet med nedsatt rörlighet vilket gör att det kan vara svårare att hinna till toaletten.

  1. Avslappning eller uttröttning av bäckenbotten kan ibland uppnås genom flera intensivknip i rad med korta pauser mellan varje omgång. Upprepa då och då under dagen.
  2. Utmattningsprincipen kan med fördel användas för andra muskelgrupper nära knuten till bäckenbotten som till exempel lår- och höftmuskulatur. Lyft upp knäna mot magen med egen kraft stående eller sittande eller med hjälp av andra.
  3. Dubbel- eller trippelkissa! Det betyder att du reser dig upp efter att du har kissat klart, men sätter dig igen och kissar lite till. Detta kan upprepas en tredje gång för att låta det buktryck som då uppstår stimulera att allt urin töms ut.

(Detta är ett utdrag ur en tidigare publicerad artikel som du kan läsa i sin helhet här).  

wellspect-toilet-day.jpg

Tips för tarmen

  1. Försök ha regelbundna tider för att tömma tarmen – våra kroppar gillar förutsägbarhet.
  2. Sitt i lugn och ro – stress påverkar tarmregleringen negativt.
  3. Undvika att krysta kraftigt – det kan ge risk för bråck och framfall
  4. Använd pall för att få rätt vinkel på tarmen.
  5. Undvik mat som ger dig för lös eller för hård avföring.
  6. Rör på dig så mycket du kan varje dag.

Avslutningsvis, låt oss återgå till grundtanken med Världstoalettdagen. Titta på denna film med Jack Sim som startade organisationen World Toilet Organization och inspireras av hans arbete med att förbättra de många gånger usla sanitära förhållandena runt om i världen.

Möt Mr. Toilet

Ämne: internationella toalettdagen