Mat är viktigare än träning

Postad av Anna Westberg, den 23 mars 2016 15:05:00 CET

Hitta mig på:

Att skaffa sig, och behålla, en lagom och hälsosam vikt handlar om mer än bara träning. Det kan kännas hårt att den där smarriga muffinsen som slank ned så kvickt i magen, inte alldeles lätt kan kompenseras med ett extra varv i elljusspåret eller en extra stund i armcykeln, men nu är det dags att acceptera kalla fakta: vi är vad vi äter snarare än vad vi tränar.

wellspect-ar-kosten-viktigare-an-traning.jpg

Anna-Carin Lagerström är på Spinalis i Stockholm och har under flera år arbetat med olika hälsoprojekt, senast med projektet "Livskompetens – att åldras med funktionshinder" och vet vad hon talar om.

– Personer med funktionsnedsättningar såsom en ryggmärgsskada har ännu större anledning att vårda sin hälsa, påpekar hon. Förbränningen minskar drastiskt vid en omfattande funktionsnedsättning i och med att man rör sig mindre och muskelmassan minskar. Vad och hur mycket man äter måste därför anpassas.

Länge mötte detta synsätt stort motstånd inom vården. Det ansågs nästan vara integritetskränkande att påtala patienternas vikt- och kosthållning.

"Äta mindre, men bättre"

– Men dessa patienter måste få information om och utbildning i hur de ska klara vikten och vad som är bra mat, betonar Anna-Carin Lagerström. Det är viktigt med tanke på att funktionerna i mage och tarm ofta rubbas för dessa patienter. Några kilo upp eller ner kan göra hela skillnaden för att klara, eller inte klara, enkla förflyttningar. Och även risken för trycksår blir större om man går upp mycket i vikt. Många har dessutom en ökad infektionskänslighet och behöver äta på ett bra sätt för att stärka immunförsvaret. I princip handlar det om att "äta mindre, men bättre".

Redan i ett tidigt skede bör alltså människor med denna form av funktionshinder bli uppmärksammade på sin vikt. På Spinalis står en rullstolsvåg alldeles vid entrén och denna trend sprider sig nu till andra enheter inom ryggmärgsskadevården där man idag har märkt samtliga rullstolar med vad de väger för att underlätta patienternas vägning. Vikten blir ett konkret kvitto på hur det står till med hälsan – om man har en förlamning och känselnedsättning känner man ju inte längre själv sin kropp som tidigare.

Bjud in frukt och grönsaker

– Talar man om viktminskning tycks det ofta underförstått betyda mer träning, konstaterar Anna-Carin Lagerström med viss trötthet i rösten. Men forskning visar att kosten, det vill säga att minska energiintaget, är viktigast. Det är näst intill omöjligt att genom armträning öka förbränningen tillräckligt.

I en studie vid Idrottshögskolan ingick paraplegiker som fick träna stenhårt tre gånger i veckan under tio veckors tid på en stak-ergometer. Alla hade fått bättre kondition, men ingen hade gått ned i vikt!

Så ta farväl läsk och chips och bjud in frukt och grönsaker till matbordet. Glöm för all del inte att träna regelbundet varvat med en avkopplande meditation då och då för att på djupet ladda batterierna!

 

Tre gyllene regler för en god hälsa

  1. Sluta rök
  2. Drick alkohol i måttliga mängder
  3. Sov ordentligt

Allmänna matråd

  • Undvika processad mat (färdigmat)
  • Styr in på frukt och grönsaker t
  •  Ta bort socker och vitt mjöl, det ger snabbt bränsle men har ingen näring.

------------------------------------------

FAKTA om Anna-Carin Lagerström, Hälsonavigatorn och Livsstilsboken

Namn: Anna-Carin Lagerström

Titel: Leg. Sjukgymnast MSc, Folkhälsovetare och Hälsopedagog

Befattning: Projektledare

Arbetsplats: Stiftelsen Spinalis och Spinaliskliniken / Rehab Station Stockholm

Hälsonavigatorn

För att främja och strukturera arbetet för en bättre hälsa för framför allt neurologiskt skadade har Anna-Carin Lagerström tagit fram ett antal metoder under benämningen Spinalis Hälsonavigator. Hälsonavigatorn innehåller både patientmaterial som vikt- och träningsloggar samt material för kliniskt patientarbete.

Mer information finns på www.spinalis.se 

Livsstilsboken

Utöver denna verktygslåda har Anna-Carin Lagerström tillsammans med sjukgymnasten Kerstin Wahman också skrivit ”Livsstilsboken” utgiven på Spinalis eget förlag. Boken, som riktar sig särskilt till personer med rörelsehinder, är en riktig guldgruva för alla som månar om en god hälsa. Alltifrån kost till styrketräning täcks in, även lite yoga och dess vederkvickande djupandning, men också mentala bitar som mindfulness och motivationsträning. Eller varför inte börja skriva en tacksamhetslogg?

Köp Livsstilsboken – vägen till ett friskare och lättare liv för dig med rörelsehinder via Stiftelsen Spinalis eller på Internetbokhandeln.

-----------------------------------

--Denna intervju publicerades första gången i kundtidningen Bladder nr 2, 2013.--

Ämne: hälsa