Krångla inte till det, del 2

Publicerad av Anna Westberg, den 25 januari 2018 16:00:00 CET

Tricket är att samla många små förändringar som tillsammans ger ett nytt och hälsosammare liv. Möt hälsocoachen och fitnessexperten Leila Söderholm som föreläste för de anställda på Wellspect HealthCare. De fick ta del av några riktigt goda råd: om träning, om mat och om inställning. Men nummer ett är: krångla inte till det!

wellspect-leila-soderholm-3.jpg

Leila Söderholm framhöll fyra hälsofaktorer som är grundläggande för att livet ska fungera optimalt. Dessa är motion, kost, sömn och glädje.

Ät i regnbågens alla färger

Vad gäller kosten så känner vi nog alla vid det här laget till vikten av att äta så varierat som möjligt, undvika snabbmat och addera så mycket grönt som möjligt. Konsten är bara att få till det också. Men det behöver inte vara så svårt, tycker Leila:

– Halva tallriken ska vara fylld med grönsaker, helst i regnbågens alla färger. Ät fet fisk ett par gånger i veckan. Under november till mars kan du ta D-vitamin som kosttillskott för att kompensera färre soltimmar. Om du har möjlighet, ta dagliga promenader i dagsljus.

Ingen rocket science

Att komma igång och röra på sig ska inte vara någon ”rocket science” heller, menar Leila. Hitta en motionsform som passar dig och ditt liv – krångla inte till det, som sagt. Leila har skapat en egen träning där enda redskapet är en sjal. Du kan också komponera ett kort morgonpass i egen regi: fyra olika övningar med tio repetitioner om varje. Till exempel 10 stycken benböj, 10 stycken armhävningar, 10 stycken utfall, 10 stycken situps – efter lite uppvärmning. Allt som allt tar det cirka tio minuter.

Inget märkvärdigt alls, bara gör det, säger Leila och passar på att påpeka motionens trevliga sidoeffekt: den vaccinerar hjärnan mot stress.

Applådera dig själv

Fira sedan varje prestation som du åstadkommer – hjärnan sparar dem som bokmärken. Var nöjd med dig själv när du har gjort något bra. Applådera dig själv i en spegel! Det låter kanske lite fånigt men hjärnan tycker om det, applåder får den att känna sig omtyckt. Pröva själv!

wellspect-leila-soderholm-5.png

Vid minsta lilla framgång ska du applådera dig. Bara att vakna en arbetsdag och kravla upp ur sängen när klockan ringer kan vara värt applåder. Så står du där framför badrumsspegeln och blickar in i ditt nymornade fejs: tänk då goda tankar, var gullig mot sig själv – som mot din bästa vän, din partner eller ditt barn som du önskar allt gott. Halka inte in i negativa tankebanor.

För trots vår hjärnas otroliga kapacitet som ingen AI ännu så länge kan imitera, så förstår hjärnan inte vem det är som tänker. Destruktiva tankar tolkar hjärnan som att det är någon annan som talar till den. Den blir nedstämd och så kan en negativ tankespiral sättas igång.

Var snäll mot dig själv istället, uppmanar Leila. Var positiv.

Träna din glädje

Ha ett mål och en plan för varje dag, till exempel att stressa mindre: du somnar garanterat nöjdare på kvällen. Ett annat mål kan vara att träna sin glädje. Jo, det går visst. En sådan enkel sak som att hålla en penna med munnen får dig ju att le – det aktiverar skrattmusklerna. Resultat? Hjärnan blir glad, du blir glad.

På jobbet går det också utmärkt bra att öva glädje. Den enda risken med det är att den sprids och det vore ju inte det sämsta. Hälsa på varandra, säg tack, våga be om hjälp, visa ditt intresse för andra och måna om varandra, ha kul tillsammans. Till synes banala saker, men som gör stor skillnad för arbetsklimatet.

wellspect-leila-soderholm-4.pngVem vill du vara?

För att hitta motivation att förändra sitt liv kokar allting ner till detta: vem vill du vara? En soffpotatis eller någon som tar hand om sin hälsa? Se till att röra på dig mer, tänk på din kost och din sömn, skaffa dig mål och en plan, lämna mobilen och ägna tid åt dina vänner i levande livet, var generös och skratta mer.

Leila försäkrar:

Om du börjar med det lilla, följer snart resten med. Krångla inte till det!

Så ha inte för bråttom, lita på dig själv. Ibland måste du peppa dig lite extra.

Ibland kan du klappa dig på axeln och tänka: bra jobbat! Applåd, tack!  ♥

 

 

Läs tidigare inlägg om Leila, där hon berättar om sin kamp mot cancern:

Krångla inte till det, del 1

Ämne: hälsa