För att uppnå och behålla en god hälsa måste man investera både tid och energi

Publicerad av Anna Dulén, den 21 oktober 2019 11:23:00 CEST

Hitta mig på:

Del 1 i artikelserien om god hälsa
I artikelserien om god hälsa har vi i tre delar ställt frågan till två uroterapeuter och en Navina-användare om vad god hälsa betyder för dem och hur de gör för att bibehålla en god hälsa. Svaren visar att god hälsa är ett ganska brett begrepp som inte bara behöver omfatta svett, sund kost och svällande muskler utan också naturupplevelser och kultur i alla dess former.

wellspect-bicycling-womanBilden är en illustration

Birgitta Magnusson är en nästan 50-årig kvinna som bär många olika hattar; tonårsmamma, fru, sjuksköterska, uroterapeut, hundägare, skidåkare och båtentusiast – och det är för att bara nämna några. I sitt arbete möter hon vuxna män och kvinnor med blåsdysfunktion, ett arbete som många gånger handlar om att främja god blåshälsa och hitta lösningar som gör att individer med blåsdysfunktion inte blir begränsade i aktivt dagligt liv.

Vi bad Birgitta berätta om hur hon gör för att bibehålla en god hälsa:

Det finns ofantligt mycket skrivet om hur man bibehåller god hälsa. Man ska äta rätt, träna, se till att få tillräckligt mycket sömn, vila och egentid samt sysselsätta sig med hobbys utifrån personlig preferens.  Listan kan göras hur lång som helst!

Denna typ av lista kan även bli en källa till känsla av otillräcklighet, för mitt i all propaganda på sociala medier, TV, tidningar ska också livet fungera med allt vad det innebär. Det är inte alltid lätt att få tiden att räcka till och hastigheten skruvas ibland upp alldeles för mycket för att hinna med allt som står på vardagens ’Att göra’-lista.

Ofta infinner sig dessutom gärna det dåliga samvetet som säger att man inte spenderar tillräckligt mycket tid med barnen, att hundarna inte får tillräckligt med träning, att ens partner inte får tillräckligt med uppmärksamhet eller att det var en hel evighet sedan man hann träffa sina vänner för en enkel fika på stan.

Vad som fungerar för mig, och vad som gör att jag känner mig stark och en god livskvalitet har jag funderat över en del... Jag försöker pricka in några av de väl pålästa, ovannämnda punkterna för god hälsa och få in de på ett naturligt sätt i min vardag men framförallt påminner jag mig ofta om att vara i nuet. Rent praktiskt kan det röra sig om den halvmilslånga cykelturen till och från jobbet. På vägen dit cyklar jag i sällskap med min goda vän och kollega Malin ger en fin morgonstund med mycket samtal. Hem cyklar jag själv vilket ger en stund för reflektion med mina egna tankar.

Vi har jaktlabradorer i familjen som kräver motion och stimulans, och jag har artros i höfterna. Det är en kombination som är hur bra som helst! När jag inte är ute med våra jaktlabradorer joggar jag eller kör mountainbike några dagar i veckan. Har jag tur följer maken eller någon av sönerna med ut.  

I stunder det känns som livet hopar sig, vilket det gör för de allra flesta från gång till annan, ser jag till att prioritera. ’Good enough’ är kanske är lättare sagt än gjort men om tanken finns så finns också en god förutsättning att leva upp till ’good enough’. För att uppnå och behålla en god hälsa måste man investera både tid och energi. 

Tack för att du tog dig tid att läsa!

/Birgitta


Nästa månad kommer den andra delen i vår artikelserie om god hälsa. Då berättar Navina-användaren Erik hur han gör för att bibehålla en god hälsa. Vill du ha mer information redan nu finns mer att läsa här:

Tips för en hälsosam livsstil